Νηπιαγωγός – γράφει η Φιορέλλα.
Το να δουλεύεις με παιδιά δεν είναι κάτι απλό…
Συχνά θα σου πουν ότι δεν κάνεις κάτι απλά παίζεις με τα παιδιά, ξεκούραστο και εύκολο. Όμως πίσω από ένα απλό, όπως χαρακτηριζουν πολλοί, παιχνίδι κρύβονται πολλά παραπάνω. Είναι κάτι που ανακάλυψα και εγώ, όταν μπήκα στο χώρο της εκπαίδευσης.
Κάθε δραστηριότητα που πραγματοποιεί μια νηπιαγωγός είναι βασισμένη σε στόχους που θέτει για την ανάπτυξη, την εξέλιξη και την εκπαίδευση του παιδιού. Κάθε δραστηριότητα έχει δομηθεί προσεχτικά σύμφωνα με τις ηλικίες, τις ανάγκες του παιδιού και χωρίς να είναι βαρετές για εκείνα.
Φροντίζουμε στο νηπιαγωγείο τα παιδιά να δουλεύουν σαν ομάδα αλλά και μόνα τους. Πως να μάθεις σε ένα 6 χρόνο παιδί να λειτουργεί ανεξάρτητο (να φάει, να πάει τουαλέτα, να ζητήσει βοήθεια, όταν πραγματικά το έχει ανάγκη κ.α.) και ακριβώς την ίδια στιγμή να λειτουργεί σαν ομάδα με την υπόλοιπη τάξη (ομαδικά παιχνίδια, συγκεκριμένες ώρες φαγητού κ.α.).
Σε αυτό το σημείο μπαίνουμε οι νηπιαγωγοί!
Σε εκείνο το σημείο είναι που θα τύχει να ακούσουμε από πολλά παιδιά να μας αποκαλέσουν “μαμά”. Ακριβώς εκείνο το σημείο είναι που νιώθουμε την πραγματική σημασία αυτού που κάνουμε. Έχω βρεθεί στην θέση να με ρωτήσουν παιδιά πράγματα που σε φέρνουν σε αμηχανία, (κυρία υπάρχει Άγιος Βασίλης;). Στα πρώτα μου βήματα δεν ήξερα τι να απαντήσω και όμως στην πορεία κατάλαβα ότι τα πράγματα για τα παιδιά είναι λίγο διαφορετικά από ότι εμείς νομίζουμε ως ενήλικες. Με περίσσιο θάρρος απαντούσα στα παιδιά, με την σκέψη πως θα τα επηρεάσει η απάντηση μου. Κάθε κομμάτι μαθημάτων που έκανα στο πανεπιστήμιο έτρεχαν στο μυαλό μου εκείνη την στιγμή και με γνώμονα αυτά απαντούσα.
Μια νηπιαγωγός…
θα είναι εκεί για όλα τα παιδιά ταυτόχρονα, θα δώσει την ίδια προσοχή σε όλα τα παιδιά. Συχνά θα υπάρξουν μικροί τσακωμοί ανάμεσα στα παιδιά θα πρέπει να είσαι εκεί και χωρίς φωνές, αλλά με διάλογο, να πετύχεις να τα βρουν και να λύσουν τις διαφορές τους. Με ΔΙΑΛΟΓΟ! Η προσοχή της θα είναι ταυτόχρονα όχι σε 2 παιδιά, ούτε σε 5, αλλά σε 20 παιδάκια. Αυτά, καθημερινά τρέχουν, γελούν, χτυπούν, κλαίνε, φωνάζουν, αγκαλιάζουν, παίζουν. Πάντα η προσοχή της είναι εκεί.
Όταν είσαι νηπιαγωγός…
ξαφνικά αποκτάς νέες δυνάμεις μπορείς και βλέπεις παντού. Δεν ξέρω πως συμβαίνει, μάλλον έτσι ξαφνικά το αποκτάς, όπως αποκτάς και την εφευρετικότητα. Όταν είσαι νηπιαγωγός το μυαλό σου αρχίζει να τρέχει διαφορετικά, οτιδήποτε υλικό μπορεί να αντικατασταθεί με ένα άλλο. Έχεις εκπαιδευτεί πλέον με τόσες κατασκευές καθημερινά, που μπορεί να τύχει να σου λείπει κάποιο υλικό, κατευθείαν κάτι άλλο καλύτερο θα βρεις να αντικαταστήσεις. Το ίδιο κάνεις και όταν χρειαστεί κάτι κάποιο παιδί (ξέχασε την τσάντα του, δεν κλείνει το καπάκι από το φαγητό του).
Όλοι οι νηπιαγωγοί…
γνωρίζουν απέξω όλα τα υλικά που υπάρχουν για κατασκευές. Είναι πράγματα που μπορείς να βρεις από το βιβλιοπωλείο μέχρι το μπάνιο του σπιτιού σου! Κάθε νηπιαγωγός έστω και μια φορά στα χρόνια της εργασίας του έχει κάτσει να μαζέψει 20 χαρτιά τουαλέτας ή ακόμα και βαζάκια. Ναι και αυτό συμβαίνει! Γιατί για τους παιδαγωγούς, κάθετι δεν το πετάς, το χρησιμοποιείς σε κατασκευές. Και ναι όλοι οι νηπιαγωγοί έχουν καεί από σιλικόνη στην προσπάθεια τους να βγάλουν 20 ίδιες κατασκευές σε μόλις 30 λεπτά διάλειμμα. Αυτό, εάν έχουν διάλειμμα, στο 8ωρο που δουλεύουν κάθε μέρα.
Όμως είναι εκεί συνεχίζουν για τα παιδιά, γιατί ξέρουν ότι οι κατασκευές και τα παιχνίδια είναι που θα τα βοηθήσουν να μεγαλώσουν, να μάθουν, να αναπτυχθούν, να κοινωνικοποιηθούν και μελλοντικά να μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν. Έτσι μελλοντικά θα μάθουν να είναι σωστοί ενήλικες με υπομονή και επιμονή, με το να μοιράζονται, με το να κάνουν φίλους διασκεδάζοντας. Και μέσα απο την διασκέδαση να μαθαίνουν.
Ένας μεγάλος και γνωστός μελετητής έχει πει το εξής:
“Μαθαίνουμε. . . 10% αυτών που διαβάζουμε
20% αυτών που ακούμε
30% αυτών που βλέπουμε
50% αυτών που βλέπουμε και ακούμε
70% αυτών που συζητούμε
80% αυτών που βιώνουμε
95% αυτών που διδάσκουμε στους άλλους.”
William Glasser, 1925 -, Αμερικανός ψυχοθεραπευτής
Άρα λοιπόν, τα παιδιά θα μάθουν περισσότερα όταν τα βιώνουν ή τα συζητούν. Και πως εμείς να έχουμε την απαίτηση να μάθουν μόνο διαβάζοντας;
Γι’αυτό είναι το νηπιαγωγείο! Για να σου δώσει βασικά εφόδια για την πορεία της ζωής σου. Όλα αυτά αλλά και πολλά άλλα συμβαίνουν, όμως συμβαίνει και κάτι που δεν μπορώ να παραλείψω. Όλοι έχουμε τις άσχημες μας μέρες, όμως με ένα φιλί, μια αγκαλιά και έναν καλό λόγο που ακούς από τα παιδιά που σε αγαπούν και τα βλέπεις κάθε μέρα είναι που θα σου δώσει την δύναμη να συνεχίσεις την μέρα ή ακόμα θα σου φτιάξει την ημέρα.
Όταν είσαι παιδαγωγός είσαι ταυτόχρονα γιατρός, αστυνόμος, ειρηνοποιός, σύμβουλος, μέντιουμ, γονιός και ιεροκύρηκας.
Είναι πολλά ακόμα που θα μπορούσα να γράψω, ίσως θα έπρεπε να γράφω για ώρες.
Επικοινωνία με τον συντάκτη